FYZIKÁLNY KOREŠPONDENČNÝ SEMINÁR |
||
1. kolo zimnej časti 19. ročníka |
|
termín príchodu riešení |
A-kategória (starší) |
24. 9. 2003 |
|
školský rok 2003/2004 | ||
FKS, KZDF MFF UK |
[email protected] |
|
Mlynská dolina, 842 48 Bratislava |
www.fks.sk |
|
A-1.1 Skokan (5 bodov) Možno ste videli reklamu na sprchový šampón, v ktorej svalnatý muž skáče z vysokého brala do mora. Nás by zaujímalo, ako hlboko pod hladinu sa môže tento muž ponoriť. Skúste urobiť odhad pre Stokesovu odporovú silu a pre Newtonovu odporovú silu. Ktorý prístup je v tomto prípade vhodnejší a prečo? A-1.2 Veľa, veľa obrazov (4 body) Majme dve polopriepustné zrkadlá, pred ktorými je položený predmet P. Na tej istej strane zrkadiel ako predmet sa nachádza pozorovateľ. Koľko obrazov predmetu a v akých vzdialenostiach od zrkadiel uvidí? Oči má dobré, takže uvidí všetky, čo aké slabé by boli. A-1.3 Rosnička (5 bodov) Odhadnite, aká veľká žaba – rosnička by sa ešte dokázala udržať zospodu na skle. A-1.4 Partizán v dave (6 bodov) Predstavte si, že pred sebou máte 11 rezistorov. Z nich má desať odpor 10 W, jeden (chybný) má veľkosť 30 W. Najmenej koľkými meraniami ste zaručene schopní nájsť medzi rezistormi ten, ktorého odpor je väčší? Nespoliehajte sa na šťastie – popíšte postup hľadania a počet meraní, ktoré v najhoršom prípade potrebujete na úspešné nájdenie chybnej súčiastky. (za 1 meranie považujeme to, že odpory zapojíme do ľubovoľnej schémy a následne zmeriame odpor medzi nejakými 2 bodmi schémy). Prečo je tento počet meraní minimálny? Tento seminár je organizovaný s podporou
|